ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

زندگی در ترکیه بهتر است یا ایران
5
(1)

محتوای جدول

 ترکیه برای زندگی بهتره  یا ایران

ترکیه یا ایران

فرم استخدام کاردرترکیه کلیک کنید

 جهت رزرو هتل آپارتمان کلیک کنید

 دوکشور ترکیه وایران باجمعیت حدود80میلیون نفردرقاره آسیادرمجاورت هم  واقع شده است  اماترکیه ازنظرشرایط شغل، کاردرترکیه واقتصادتوانسته است به عنوان صادرکننده محصولات کشاورزی وقطب پوشاک و حتی درزمینه صنعت خودرو رشد چشمگیری داشته باشد و به نسبت ایران جایگاه بهتری در منطقه پیداکندهمچنین بدلیل تحریم ایران  صادرکننده های زیادی ازایران  بدلیل نداشتن تبادلات مالی با اروپا ازطریق این کشوربا ثبت شرکت درترکیه وگشایش تبادلات مالی خودبتوانند محصولات خودرابه اروپا صادرکنندپس میتوان گفت درحقیقت ترکیه دراین میان نقش تسهیل کننده برای بعضی تجاربازی کرده وبه نوعی باعث ورود سرمایه به کشورخود شودوباگردش پول باعث رشدوتوسعه کشورخودشود

کشورترکیه دراحاطه  دریای سیاه و مدیترانه و اژه قرارگرفته است و دارای  آب وهوای چهارفصل به مانند ایران است که در نقاط  مختلف ترکیه براساس اقلیم آن منطقه دارای تنوع آب و هوایی می‌باشد

در جنوب ترکیه بدلیل مجاورت به دریای مدیترانه آب و هوایی مدیترانه ای دارد ودر شمال ترکیه بدلیل نزدیکی به قطب شمال  در تابستان هوای گرم  عمرآن کوتاه و سرمای زمستان زمان آن طولانی است.

زبان رسمی کشور ترکیه ترکی استانبولی است اما چون اقلیتی  از قومیت ترکیه کرد میباشددرزبان محاوره ای بین کردهای ترکیه که به نسبت قومیت ترک،  اندک هستند ازگویش کردی نیزاستفاده می شود باتوجه به اینکه کشورما دارای قومیت ترک  می‌باشدو بدلیل هم  زبان بودن باملیت ترکیه همین موضوع  باعث شده که  قرابت بیشتری ازنظرفرهنگی و اجتماعی مردمان ترکیه با مهاجرین ایرانی ترک زبان  داشته باشند پس میتوان گفت  یکی ازعامل های مهم که می‌تواند مسبب آن شود که بعدازمهاجرت به ترکیه بتوانیددر کمترین زمان با محیط سازگاری پیدا کنید زبان است واینجاست که زبان وآموزش زبان ترکی استانبولی رایگان نقش مهمی درآسان کردن شرایط مهاجرت به ترکیه بازی میکند.

ازشهرهای مهم ترکیه  رامیتوان استانبول ،آنکارا،آنتالیا،ازمیر نام برد که بدلیل اینکه شهراستانبول بزرگترین شهرازنظرجمعیت و صنعتی و اقتصادی ترکیه می‌باشد اولین مقصد  مهاجرت وگردشگردی درکشور ترکیه است  واکثرایرانیان نبز ترجیح میدهنددرابتدا این شهر رابرای مهاجرت انتخاب کنند.

 مقاله های مرتبط به ترکیه 

ویزای توریستی ترکیه 

تحصیل رشته های پزشکی بدون کنکور درترکیه

 

مقایسه زندگی دردوکشورترکیه

 اقتصادی،فرهنگی ،مذهبی

 

 

  اماازلحاظ فرهنگی ،مذهبی  فارغ از تفاوت ها شباهت های زیادی بین دوکشور وجود دارد که برآن اساس  میتوان کشورترکیه را مقصد مناسبی  برای مهاجرت دانست .

درزمینه اعتقادی مردم  هردوکشورمسلمان اند فقط تفاوت براین است که اکثریت مردم ترکیه اهل سنت واقلیت آنها  شیعه میباشند دقیقا برخلاف ایران اما مسلمان بودن دوکشورباعث شده که ازنظرفرهنگی بسیار مردمان دوکشوربه یکدیگر شباهت داشته باشند

ودرادامه بازهم  ازنظراقتصادی   شاید بتوان گفت وزنه بیشتری  ازدوشاخص دیگرداردکه باعث شده ترکیه بهترازایران باشداین است که  براساس تحقیقات پژوهشگران مسائل اقتصادی ده سال پیش حداقل حقوق کارگران در ترکیه ۴۰۰ دلار بوده است و در ایران حدود ۳۰۰ دلار اما امروز در ایران حداقل حقوق یک کارگر به 150 دلار رسیده است در حالیکه در ترکیه همان مبلغ ۴۰۰ دلار است.

با توجه به اینکه در طی این ده سال ریال در ایران به مانند لیر 15 برابر افت کرده است اما قدرت خرید مردم در ترکیه با وجود تورم در این چند سال اخیر حفظ شده است طبق آمار رسمی در طی این ده سال اخیر قیمت کالا ها در ایران حدود ۱۵ برابر و قیمت مسکن ۱۶برابر شده است بر این اساس با توجه به قیمت جهانی کالاها به غیر از هزینه بالای انرژی در ترکیه اکثر کالا ها اساسی و لوازم خانگی در دو کشور به یک قیمت میباشد فقط نرخ انرژی در ترکیه بالاتر است که  در هزینه ها حدود ۱۰درصد تاثیر دارد.

براین اساس میتوان گفت باتوجه به اینکه حقوق یک کارگر که شاید حداقل بالای 60درصد از جامعه دوکشور را کارگران تشکیل میدهند که درترکیه 2.5برابر حقوق یک کارگردر ایران است و چون سالانه حداقل  40میلیون توریست خارجی برای سیاحت به کشور ترکیه می‌روندهمین مسأله  باعث رونق کسب وکار وبیزنس شاغلین  خوراک و پوشاک که حدود 30درصدازجامعه ترکیه را تشکیل میدهدشده است پس  میتوان نتیجه گرفت چنانچه یک ایرانی به زبان ترکی مسلط باشد و دارای حرفه وتخصص به روز باشد درصورت انتخاب کشور ترکیه به عنوان محل زندگی، ترکیه بهتره ازایران برای زندگی  است

بر اساس آخرین آمار خط فقر در ایران برای یک خانواده دو نفره 20میلیون در نظر گرفته شده است ودرترکیه حدود30میلیون تومان به پول ایران تخمین زده شده است

ما در این مقاله سعی داریم هزینه های مسکن، انرژی، پوشاک،حمل و نقل در دو کشور را مقایسه کرده تا شما بتوانید تصمیمی درست در انتخاب خود برای مهاجرت به کشور همجوار ایران داشته باشید.

2 1 1024x684 - ترکیه برای زندگی بهتره یا ایران

مقایسه هزینه های زندگی دردوکشورترکیه وایران

میانگین اجاره مسکن در ترکیه و ایران

آپارتمان یک خوابه در استانبول میانگین 400 دلار اجاره ماهانه در حالی که همین آپارتمان اجاره ماهانه در تهران به طور میانگین ۵۰۰ دلار می باشد.تنها تفاوت اجاره در استانبول با تهران در این است که شما در زمان اجاره ملک در ایران مبلغی از اجاره خود را به صورت رهن پرداخت کرده در حالیکه در استانبول چنین چیزی به نام رهن وجود ندارد  برای مشاهده قیمت دقیق و بروزفایل های خرید،اجاره آپارتمان وملک استانبول کلیک کنید

هزینه های پزشکی در ترکیه و ایران

هزینه پزشکی خدمات درمانی در صورت داشتن بیمه خوب مانند ایران است ولی کیفیت خدمات ارائه شده بسیار بهتر از ایران است اگر شما بیمه اجازه کار یا بیمه دانشجویی داشته باشید هزینه های درمان شما حتی تا نصف تقلیل می یابد.

هزینه حمل و نقل در ایران و ترکیه

هزینه حمل و نقل به دلیل گرانی بنزین در ترکیه به نسبت ایران گران تر است ولی با توجه به گسترش حمل و نقل عمومی به صورت وسیع در شهرهای بزرگ که می توان از اتوبوس ،مترو، تراموا و همچنین ون استفاده کرد و چنانچه بخواهیم به مسافرت بین شهری برویم با استفاده از اجاره کردن ماشین که در ترکیه بسیار مرسوم است در هزینه های خود صرفه جویی کرد.

هزینه های مصرف انرژی در ایران و ترکیه

هزینه انرژی در ترکیه به نسبت ایران بسیار گران تر می باشد به عنوان مثال هزینه برق آب و گاز یک آپارتمان یک خوابه به طور متوسط به پول ایران یک میلیون تومان در ماه است.

هزینه پوشاک در ترکیه و ایران

هزینه پوشاک در ترکیه بسیار ارزان تر از ایران است بدلیل اینکه ترکیه جزء تولید کننده های صنعت پوشاک است.

در انتها برای اینکه شما بتوانید هزینه یک ماه زندگی در ترکیه را مدیریت کنید به چند نکته کلیدی اشاره می کنیم:

  1. با توجه به هزینه بالای حمل و نقل حتماً محل کار شما در نزدیکی محل خانه باشد و حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
  2. به دلیل پایین بودن قیمت کالاها در فروشگاه های زنجیره ای خرید خود را حتماً از فروشگاههای زنجیره ای انجام دهید.
  3. در زمستان برای مدیریت در استفاده بهینه از وسایل گرمایشی در محیط کار یا خانه از لباس های ضخیم تر استفاده کنید.
  4. هزینه تفریح و گردش خود را با استفاده از فستیوال ها و کنسرتهای که توسط مراکزی به مانند شهرداریها به صورت رایگان برگزار می گردد به حداقل برسانیم.

آخرین تحقیقات که تیم مشاورین اقتصادی اطلس مهاجر انجام داده است هزینه زندگی برای یک خانواده دو نفره اعم از مسکن ،پوشاک،خوراک،حمل ونقل…  اوایل سال میلادی ۲۰۲۳ حدود 20هزار لیر یعنی به پول ایران حدوداً 40میلیون تومان است. هزینه زندگی برای یک خانواده سه نفره حدود 25هزار لیر یعنی به پول ایران حدود 50 میلیون تومان است.

به طور میانگین هزینه زندگی در ترکیه 50درصد گرانتر هزینه زندگی در ایران میباشد

چقدراین مقاله برای شما مفیدبود

برای امتیازدادن روی یکی ازستاره ها کلیک کنید

میانگین اعتبار 5 / 5. تعدادامتیاز 1

اولین کسی باشیدکه امتیازمیدهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
5 ماه قبل

مقاله بسیار کامل و بروز بود

مقایسه آگهی ها

مقایسه
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
×

 

به اطلس مهاجر خوش آمدید!

سوالی دارید؟ میتوانید با کارشناسان ما به صورت آنلاین چت کنید.

× مشاوره رایگان