بورسیه استانی ایتالیا2024

aydin2 - بورسیه استانی ایتالیا2024
0
(0)

معرفی بورسیه استانی ایتالیا سال تحصیلی 2024

 

دانشجویانی که می خواهند در ایتالیا به ادامه تحصیل بپردازند، اما تمکن مالی برای پرداخت هزینه های زندگی و پرداخت شهریه دانشگاه خود را ندارند، می توانند از بورسیه استانی ایتالیا استفاده کنند. این بورسیه برای کمک به دانشجویانی که درآمد سالیانه خانواده آن ها کمتر از 23.000 یورو است، طراحی شده و تنها شرط دریافت آن داشتن وضعیت مالی ضعیف است. به همین دلیل بیشتر دانشجویانی که رزومه تحصیلی خوبی ندارند، این بورسیه را جهت تحصیل در ایتالیا انتخاب می کنند.
برای ثبت نام در بورس استانی ایتالیا، باید شرایط ثبت نام DSU، زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ و مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 را شناخت. این بورسیه تنها در برخی از دانشگاه های دولتی ایتالیا وجود داشته و دانشجویان برای تحصیل در تمامی دانشگاه های این کشور نمی توانند از آن استفاده کنند. در راستای اهمیت اطلاع از شرایط دریافت بورسیه استانی ایتالیا، تمامی نکات مربوط به دریافت و ثبت نامDSU در این مقاله بررسی شده است.

 

شرایط بورسیه استانی ایتالیا


بورسیه استانی ایتالیا یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی برای افرادی است که رزومه تحصیلی خوبی نداشته و قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند. این بورسیه که با نام بورسیه تحصیلی DSU هم شناخته می شود، برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های تحصیل خود در ایتالیا را ندارند. در واقع شرایط ثبت نام DSU یا بورس استانی ایتالیا، به وضعیت مالی خانواده دانشجو بستگی دارد. در ادامه این بخش به معرفی بورسیه استانی ایتالیا به صورت کلی پرداخته شده است.

شهریه و هزینه پرداختی بورسیه ایتالیا

 

. این موضوع که چه مقدار از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو توسط بورسیه DSU پرداخت شود، بستگی به میزان درآمد خانواده دانشجو در زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ خواهد داشت. در صورتی که خانواده او نتوانند به هیچ عنوان هزینه های زندگی و تحصیل او را بپردازند، یا این که دانشجو اصلا خانواده ای نداشته باشد، بورس استانی ایتالیا تمامی هزینه های زندگی و تحصیل در ایتالیا را به دانشجو پرداخت می کند.
در بورس استانی ایتالیا، شهریه دانشگاه دانشجو، صرف نظر از میزان درآمد خانواده او حذف خواهد شد. یعنی دانشجویانی که شرایط ثبت نام DSU و دریافت این بورسیه را داشته باشند، نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه نخواهند داشت. حدود700تا1000یوروماهانه هم به صورت نقدی به کسانی که مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 را ارائه کردندپرداخت می شود تا بتواند هنگام تحصیل، هزینه های زندکی خودرا تامین کنند

 

 

 

 

مراحل بورسیه استانی

اولین مرحله برای دریافت بورس استانی ایتالیا، دریافت نامه قبولی در یکی از دانشگاه های ایتالیااست. پس از آن که دانشجو در یکی از این دانشگاه ها قبول شد، می تواند بر اساس نحوه درخواست بورسیه استانی ایتالیا برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا یا بورسیه DSU ثبت نام کند. برای انجام این کار بهتر است که زمان دقیق شروع ترم جدید دانشگاه محل پذیرش دانشجو را بررسی کرد و پیش از شروع ترم مدارک را برای دانشگاه ارسال کرد. چرا که دانشگاه ها و رشته های مختلف، زمان بندی و برنامه ریزی متفاوتی نسبت به یک دیگر دارند و افراد برای پاسخ به سوال بورسیه استانی ایتالیا برای چه رشته هایی است باید مطلع شوند. به همین دلیل تمامی دانشجویان باید طبق زمان بندی دانشگاه خود اقدام کنند.
اما در حالت کلی، تمامی دانشگاه های پس از ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز می کنند. این زمان به تاریخ شمسی برابر با اوایل ماه مرداد تا اواخر شهریور می شود. اما برخی از دانشگاه ها تنها تا اواسط ماه سپتامبر پذیرش درخواست بورسیه های مختلف خواهند داشت. به همین دلیل بهتر است که زمان فعالیت دانشگاه ها در سایت آن ها بررسی شده و حتما پیش از شروع کلاس های ترم جدید درخواست دریافت بورس استانی ایتالیا ارسال شود

 

 

 

دریافت بورسیه استانی ایتالیا


در ابتدا نیز اشاره شد که برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا نیازی به داشتن سوابق و رزومه تحصیلی نیست. اما برای دریافت این بورسیه باید ابتدا در یکی از دانشگاه های کشور ایتالیا پذیرش شد. هر کدام از دانشگاه ها معیار های خود را برای پذیرش دانشجو های جدید دارند. اما بدیهی است که دانشجویانی که نمرات آن ها پایین تر از سطح قابل قبول باشد نمی توانند در دانشگاه پذیرش بگیرند. یکی دیگر از شرایط ثبت نام DSU در کنار نامه قبولی دانشگاه، ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره بالای 6 یا 6.5 است. حداقل نمره آزمون ایلتس هم به دانشگاه مورد نظر بستگی خواهد داشت.
اما شرایط اصلی برای دریافت بورس استانی ایتالیا وضعیت درآمد خانواده دانشجو است. برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا، دانشجویان باید مدارکی مانند فیش حقوقی، سند املاک متعلق به سرپرست خانواده، گواهی میزان درآمد سالیانه از بانک مرکزی و مدارک شناسایی سرپرست خانواده را به مراجع مربوطه ارائه بدهد. منظور از سرپرست خانواده به طور معمول پدر است. در صورتی که تمامی این مدارک نشان بدهند که درآمد سالیانه خانواده دانشجو در زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵، کمتر از حدی است که از پس هزینه های تحصیل او برآیند، این بورسیه به او تعلق می گیرد. این مبلغ که عدد ایزه نام دارد، در سال 2023 مبلغ درآمد سالیانه کمتر از 23.000 یورو اعلام شده است.

 

 

شرایط سنی بورسیه استانی ایتالیا


بورس استانی ایتالیا به تمام دانشجویان در هر سنی داده می شود. اما دریافت نامه قبولی از دانشگاه یا دریافت ویزای تحصیلی از سفارت ایتالیا کمی مشکل خواهد بود. در صورتی که دانشجویان گپ تحصیلی زیادی داشته باشند، دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا و دریافت ویزای تحصیلی برای آن ها مشکل خواهد بود. بنابراین بهتر است که تمامی داوطلبان دریافت این بورسیه تحصیلی، پس از اتمام مقطع تحصیلی خود، برای تهیه مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 ودریافت ویزای تحصیلی و ثبت نام DSU اقدام کنید
مدارک لازم برای بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025
هنگام شروع زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵، در صورتی که داوطلب شرایط ثبت نام DSU را داشته باشد، باید مدارک لازم را آماده کرده و در وقت معین شده برای مراجع مربوطه در ایتالیا ارسال کند. ارسال مدارک به صورت کامل و دقیق شانس دریافت بورسیه تحصیلی را تا حدود زیادی برای داوطلبان بالا می برد. برای همین ضروری است که تمامی داوطلبان با مدارک لازم برای بورس استانی ایتالیا آشنا باشند.

 

 

مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی

 
فیش حقوقی سرپرست خانواده
اجاره نامه سرپرست خانواده
مدارک شناسایی دانشجو به همراه سرپرست خانواده
گواهی بانکی اموال سرپرست خانواده از بانک مرکزی
گردش حساب بانکی تمامی اعضای خانواده
اسناد مربوط به املاک کل اعضای خانواده
نامه قبولی دانشگاه
مدرک زبان آیلتس یا سایر مدارک زبان معتبر
ویزای تحصیلی دانشجو
در صورتی که دانشجو خود سرپرست خانواده باشد یا سرپرست نداشته باشد، باید تمامی مدارک حقوقی مربوط به درآمد خود را به عنوان سرپرست خانواده ارسال کند. تمامی این مدارک باید ترجمه شوند و به همراه اصل خود برای دانشگاه محل تحصیل ارسال شوند.


سایت بورسیه استانی ایتالیا 2024


همان طور که از اسم این بورسیه پیداست، بورسیهDSU ایتالیا یک بورسیه استانی بوده و سایت بورسیه استانی ایتالیا برای دانشگاه ها و مدیریت های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل ضروری است که افراد بر اساس نحوه گرفتن بورسیه استانی ایتالیا حتما سایت مخصوص به دانشگاه محل قبولی خود را شناخته و برای دریافت بورسیه به همان سایت مراجعه کنند. در صورتی که دانشجویان مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 را به همراه نامه قبولی به سایت اشتباهی ارسال کنند، به درخواست آن ها پاسخ داده نمی شود.

پس از دریافت نامه قبولی که مهم ترین بخش ثبت نام بورسیه استانی است، فرد باید از سفارت ایتالیا وقت گرفته و برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام کند. ویزای تحصیلی دومین مدرک مهم برای دریافت بورس استانی ایتالیاست. پس از دریافت این ویزا، باید عدد ایزه درآمد خانواده به دست آمده و مدارک مربوطه که نشان می دهد این مبلغ از 23.000 یورو تجاوز نمی کند ارائه شود. در صورتی که عدد ایزه با شرایط دریافت بورسیه DSU مطابقت داشت، نوبت به ارسال مدارک می رسد.
همان طور که پیش تر اشاره شد، هر دانشگاه و استانی، سایت مخصوص به خود را برای رسیدگی به امور دریافت بورس استانی ایتالیا دارد. دانشجو باید سایت مربوط به دانشگاه محل پذیرش خود را انتخاب کرده و مدارک نهایی را به همراه فرم درخواست بورسیه استانی ایتالیا ارسال کند. تمامی این مراحل باید قبل از شروع ترم جدید دانشگاه صورت گرفته تا فرد زمان کافی برای ثبت نام نهایی، ددلاین بورسیه استانی ایتالیا و گرفتن خوابگاه داشته باشد. در صورتی که تمامی این مراحل درست طی شده باشد، سایت مربوطه به دانشجویان بورس استانی ایتالیا را پرداخت خواهد کرد.
لیست دانشگاه های بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025
همان طور که پیش تر اشاره شد، تنها برخی از دانشگاه های ایتالیا تحت پوشش بورسیه استانی ایتالیا یا بورسیه DSU قرار دارند. برای همین دانشجویانی که توانایی پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی خود را در ایتالیا ندارند، باید حتما از یکی از این دانشگاه ها پذیرش گرفته تا مشمول دریافت بورسیه در زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ بشوند. در ادامه این بخش لیست دانشگاه هایی که شرایط ثبت نام DSU برای آن ها لحاظ شده، قرار گرفته است. رشته های زیادی در این دانشگاه ها تدریس شده که دانشجویان می توانند رشته تحصیلی مورد نظر خود را که در بین آن ها پیدا کنند.
دانشگاه های تورین و پلی تکنیک تورین
دانشگاه بولونیا
دانشگاه میلان
دانشگاه فلورانس
دانشگاه پیزا
دانشگاه سیه‌نا
دانشگاه پادوا
دانشگاه ونیز
دانشگاه ورونا
افراد با مراجعه به سایت هر کدام از دانشگاه های تحت پوشش بورسیه استانی ایتالیا، می توانند از رشته های تدریس شده در این دانشگاه به همراه شرایط ثبت نام آن ها و مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 در این رشته ها مطلع بشوند. هر کدام از این دانشگاه ها شرایط و رشته های تحصیلی مخصوص به خود را داشته و دریافت نامه قبولی از برخی از آن ها ممکن است شرایط سنی و رزومه تحصیلی خاصی نیاز داشته باشد. به همین دلیل دانشجویان قبل از ارسال درخواست خود باید تمامی این شرایط را به دقت مطالعه کنند.

 

سایت بورس استانی ایتالیا برای دانشگاه های مختلف
دانشگاه های تورین و پلی تکنیک تورین: edisu.piemonte.it
دانشگاه بولونیا: er-go.it
دانشگاه های رم: laziodisu.it
دانشگاه های استان توسکانی: dsu.toskana.it
دانشگاه پادوا: esu.pd.it
دانشگاه ونیز: esuvenezia.it
دانشگاه ورونا: esu.vr.it
بر اساس شرایط ثبت نام DSU دانشجویان باید با توجه به دانشگاه محل قبولی خود، به یکی از این سایت ها مراجعه کرده و درخواست خود را بر اساس نحوه درخواست بورسیه استانی ایتالیا ثبت کند. لازم به ذکر است که پیگیری های لازم برای دانشجویان پذیرش شده در هر دانشگاه، تنها در سایت بورس استانی ایتالیا مربوط به همان دانشگاه صورت می گیرد. در صورتی که دانشجویان درخواست خود را به دانشگاه اشتباهی ارسال کنند، هیچ جوابی نگرفته و زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ را از دست خواهند داد. در همین راستا اطلاع از سایت بورسیه DSU بسیار مهم است.

نحوه ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵
برای دریافت بورسیه DSU علاوه بر شرایط و مدارک لازم، باید با نحوه گرفتن بورسیه استانی ایتالیا هم آشنایی داشت. در ادامه این بخش نحوه ثبت نام بورس استانی ایتالیا به طور کلی ارائه شده است. پیش از ثبت درخواست و ارسال مدارک، باید ابتدا نامه قبولی در یکی از دانشگاه های ایتالیا را در دست داشت. برای همین اولین مرحله در مراحل ثبت نامبورسیه استانی ایتالیا، دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور است. هنگام ارسال درخواست برای دانشگاه، بخش پرداخت هزینه را باید بر عهده دانشجو انتخاب کرد.

 

 

تمکن مالی بورسیه استانی ایتالیا


نداشتن تمکن مالی مهم ترین شرایط ثبت نام DSU یا همان بورسیه استانی ایتالیاست. اما بیشتر افراد شاید ندانند که این میزان تمکن مالی چگونه حساب می شود. برای اطلاع از تمکن مالی بورس استانی ایتالیا باید عدد ایزه را به دست آورد. به دست آوردن عدد ایزه درآمد خانواده به افراد کمک می کند تا از نداشتن شرایط مالی در زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ مطمئن شوند. فرمول به دست آوردن این عدد برای محاسبه تمکن مالی، در ادامه این بخش توضیح داده شده است.
برای به دست آوردن این عدد یا عدد ایزه، باید حقوق سالیانه سرپرست خانواده با ارزش املاکی که به نام اوست جمع شده و ضرب در 0.2 می شود تا 20 درصد آن محاسبه شود. درآمد سالیانه به یورو بازگردانی شده و ارزش املاک 500 یورو به ازای هر متر مربع حساب می شود. پس از به دست آوردن این عدد، اگر میزان درآمد سالیانه افراد بیشتر از 23.000 یورو نشود، آن ها شرایط دریافت بورس استانی ایتالیا را خواهند داشت.
محاسبه تمکن مالی بورس استانی ایتالیا، برای سرپرست خانواده صورت می گیرد. در صورتی که فرد اعضای خانواده دیگری مانند خواهر، برادر و… داشته باشد، باید گردش حساب آن ها به همراه املاکی که به نامشان است هم ارائه شود. این کار برای آن است که بورسیه استانی ایتالیا تنها به افرادی که واقعا تمکن مالی زندگی و تحصیل در ایتالیا را ندارند داده شود. علاوه بر مدارک لازم برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025، نداشتن تمکن مالی تنها برای سال اول تنها شرط دریافت این بورسیه است. پس از آن دانشجویان باید شایستگی خود را با کسب نمرات خوب و داشتن عملکرد بهتری در دانشگاه ثابت کنند.

سوالات متداول

 
1- ✔️ بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ به چه افرادی تعلق می گیرد؟✔️ بورسیه استانی ایتالیا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ مخصوص دانشجویانی است که از پس هزینه تحصیل و زندگی خود در ایتالیا بر نمی آیند. اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط دریافت بورسیه DSU در این مقاله ارائه شده است.
2- ✔️ بورسیه DSU برای کدام رشته های تحصیلی است؟✔️ بورسیه DSU محدودیت رشته تحصیلی نداشته و افرادی که نامه قبولی دانشگاه های تحت پوشش این بورسیه را داشته باشند می توانند آن را دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه شود.
3- ✔️ تمکن مالی برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا 2024 – 2025 چقدر است؟✔️ درآمد سالیانه افراد باید 23.000 یورو یا کمتر باشد که بتوانند از بورسیه DSU استفاده کنند. این مبلغ عدد ایزه نام داشته و با فرمول مخصوصی محسابه می شود.
مدارک برای  پذیرش

ارائه مدارک شناسایی جهت اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا
ارائه ریزنمرات دروس در مقطع قبلی جهت تحصیل در ایتالیا
ارائه فرم درخواست پذیرش از دانشگاه در کشور ایتالیا
ارائه توصیه‌ نامه از استاد در کشور ایتالیا
ارائه شرح وضعیت خود در کشور ایتالیا
ارائه مدرک تسلط بر زبان (ایتالیایی یا انگلیسی، با توجه به رشته تحصیلی) جهت اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا

 

آزمون های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه های ایتالیا
زبان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان انگلیسی یا ایتالیایی است. به همین دلیل، برای پذیرش در یکی از این برنامه ها، دانشجویان بین المللی باید مدرکی دال بر مهارت زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه دهند. آزمون های زبان پذیرفته شده توسط دانشگاه های ایتالیا برای زبان انگلیسی عبارتند از:
آزمون زبان آکادمیک PTE
آزمون تافل TOEFL
آزمون آیلتس IELTS
C1 Advanced یا  C2 Proficiency

 

 

زمان ثبت نام دانشگاه های ایتالیا


مهلت های اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا بر اساس موسسه آموزشی و دانشگاه، برنامه تحصیلی، ملیت دانشجو و غیره متفاوت است. دانشجویان بین المللی بهتر است قبل از هر کار تاریخ ها و ددلاین های مهم را بررسی کنند و قبل از بسته شدن برنامه ها برای ارسال مدارک اقدام کنند. به طور کلی یک روند نسبتاً رایج در ددلاین ها برای اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا عبارت است از:
از اول نوامبر تا اول سپتامبر
برای دانشجویان از کشورهای اتحادیه اروپا

 

 

 

مزایا تحصیل درایتالیا




1. بورسیه‌های استانی (DSU) و تحصیل رایگان
اگر وضع مالیت خوب نیست، دولت ایتالیا میگه هزینه‌هات با من
وقتی بخوایم درباره مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا بگیم، یکی از بزرگترین مزایا، که امکان تجربه تحصیلی در ایتالیا رو آسون میکنه، امکان استفاده از بورسیه‌های استانیه.
اینجوریه‌ که ایتالیا اگر ببینه، شرایط مالی خوبی ندارید، میاد سالانه 6000 یورو (به تازگی 1000 یورو افزایش دادن) بهتون میده و شهریه دانشگاه هم براتون صفر میشه. در کنار این‌ها یه سری هزینه‌ها هم براتون از حالت عادی کمتر میشه؛ مثل غذای دانشگاه.
حالا شاید بپرسید، در قبالش از ما چی میخوان؟ در واقع هیچی، به همین خوشمزگی!
۱. شرایط بورسیه استانی
در واقع هر استان ایتالیا یک اداره بورسیه داره که هر کدوم شرایط و سختگیری‌های خودش رو داره. اگر شما برای این بورسیه درخواست بدید، میان وضعیت مالی شما رو می‌سنجن و اگر اداره INPS تایید کنه، این بورسیه به شما تعلق می‌گیره. به این بورسیه DSU هم میگن.
2. به کیا میدن؟
توی این یه مورد اگر وضع مالی خوبی ندارید، خوش به حالتونه، چون گرفتن این بورسیه فقط به وضع مالی شما بستگی داره. این رو با شاخصی به نام ISEE می‌سنجن که به موارد زیر بستگی داره:
تعداد املاک سرپرست خانواده
مقدار حقوق سرپرست خانواده
تعداد افراد خانواده
املاک، توی این معیارها از همه مهم‌تره برای اداره بورس و طبق تجربه‌ی اونایی که بورسیه استانی گرفتن، اگر توی یک خانواده سطح متوسط زندگی می‌کنید، احتمال بسیار زیاد، این بورسیه به شما تعلق می‌گیره. اونایی هم که موفق نشدن بگیرن، به خاطر اشتباه کردن تو روند ثبت نام و … بوده.
مثلاً کسی که پدرش حقوق کارمندی می‌گیره و در یک خانواده چهار نفره زندگی میکنه و یه خونه معمولی هم دارن، این بورسیه بهش تعلق می‌گیره. در کل، بچه پولدار نباشید، کافیه.
اما اونایی که وضع مالی خوبی دارن هم ناامید نشن، چون تأیید مدارک مالی شما با سفارت ایرانه و جدیداً دانشجویان ایران میرن با سفارت صحبت می‌کنن و سفارت تأیید می‌کنه که هیچ خونه‌ای به اسم سرپرست خانواده نیست و این یعنی حکم قطعی گرفتن بورسیه استانی. دیگه جوان ایرانی، یا راهی خواهد یافت یا راهی خواهد ساخت. 🙂
۳. برای همه رشته‌ها است؟
بله.همه رشته‌های تحصیلی می‌تونن از این مزیت تحصیل در ایتالیا استفاده کنن.
۴. برای همه استان‌ها است؟
نه. همونطور که گفتیم، هر استان اداره مخصوص خودش و شرایط خودش رو داره و بورسیه گرفتن از استان‌های زیر، حتی با داشتن شرایط مالی بد سخته:

توسکانی، که اصلً دانشجوی ایرانی قبول نمی‌کنن.
شهر فلورانس
شهر روم
لاتزیو
5. شرایط حفظش چیه؟
خب وقتی ایتالیا یه همچین حال اساسی میده، یه انتظاراتی هم داره. شما باید دانشجوی درس‌خونی باشید و این رو با تعداد واحدهای پاس‌کرده در سال می‌سنجن. یعنی شما باید در سال اول بسته به استان محل تحصیل، 20 تا 30 واحد از درس‌ها رو پاس کنید (که سال‌های بعدی بیشتر میشه)، وگرنه بورس رو از شما می‌گیرن.
شرایط حفظ بورسیه رو به طور مفصل، در یک ویدئو در بخش امتحانات توضیح دادیم.
2. رتبه خوب دانشگاه‌های ایتالیا
یکی دیگه از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه‌ که، دانشگاه‌های ایتالیا رتبه بالایی در سطح جهان دارند و این قضیه تجربه تحصیل در ایتالیا رو جذاب می‌کنه.

رتبه‌ی چند تا از دانشگاه‌های ایتالیا رو بر اساس به‌روزترین رتبه‌بندی QS 2022 آوردیم:
دانشگاه نرماله، رتبه 27
دانشگاه فلورانس، رتبه 255
دانشگاه رم، رتبه 287
دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، رتبه 390
دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، رتبه 435
دانشگاه پادوآ، رتبه 230
دانشگاه تورین، رتبه 556
3. هزینه پایین زندگی و تحصیل در ایتالیا
در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا یکی دیگه از موارد مهم اینه که، هزینه زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تره. اما درآمدتون هم پایین‌تره!
خرج ماهانه چقدره؟
وضعیت اجاره خونه چطوریه؟

1. خرج ماهانه چقدره؟
هزینه زندگی در ایتالیا برای یک نفر، به طور میانگین 700-1000 یورو در ماهه. ولی اگر بخواهید یه زندگی دانشجویی ساده، با یکی دوبار تفریح در ماه داشته باشید، تقریبا 600 یورو در ماه براتون آب می‌خوره.
علت اینکه ارزون‌تر میوفته اینه که مثلاً تو دانشگاه غذا رزرو می‌کنی و قیمت اون‌ غذا از حالت عادی کمتر میشه، مثل سلف دانشگاه‌های خودمون که با 3 هزار تومن یه غذای 20 هزار تومنی میخوری. البته کیفیت غذا خیلی خوبه، مثل بعضی دانشگاه‌های ایران چمن رو قرمه‌سبزی نمی‌کنن.
وقتی با یکی از دانشجویان ایرانی ساکن تورین درباره مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا صحبت می‌کردم، می‌گفت:
من مواد غذایی رو از فروشگاه‌های زنجیره‌ای Lidl می‌خرم که قیمت پایین‌تری داره و یه ذره کیفیتش هم پایین‌تره. میوه هم از بازارهای محلی می‌خرم که ارزون‌تره. یکی دوبار در ماه هم با رفقا میرم رستورانی، جایی … و حدوداً 600 یورو در ماه خرجم می‌شه.
2. وضعیت اجاره خونه چطوریه؟
خوابگاه گرفتن در ایتالیا خیلی رقابتیه و به نمرات شما، تعداد واحدهایی که پاس کردید و … بستگی داره، معمولاً سال اول نمی‌تونید خوابگاه بگیرید. اما اگر خوابگاه هم بگیرید، اداره بورسیه، هزینه خوابگاه رو از اون 6000 یورو کم می‌کنه، ولی باز خیلی به صرفه‌تر از اجاره‌ی خونه است.
اجاره‌ی خونه
اجاره خونه در ایتالیا در شهرهای مختلف، متفاوته و به‌طور میانگین 600 یورو در ماهه که نصف قرارداد رو اداره بورسیه پرداخت میکنه و بازهم از اون 6000 یورو کم می‌کنه.
توی لیست پایین، طبق یه گزارش از سایت numbeo، اومدیم اجاره ماهانه خونه در شهرهایی که بیشتر دانشجو دارن رو بررسی کردیم.
شهردر مرکز شهردر حومه شهرتورین535400روم1000750میلان1200800
4. امکان کار دانشجویی
یکی دیگه از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه که، شما مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستید. میانگین درآمد در ایتالیا هم 8-10 یورو در ساعته.
اینجا دو تا حالت داره:
مهارت دارید.
مهارت خاصی ندارید.

1.مهارت دارید
اگر شما در یک حوزه‌ای مهارت دارید، می‌تونید درآمد خوبی داشته باشید و زندگی راحتی رو در ایتالیا تجربه کنید و ماهانه 1000-1500 یورو درآمد داشته باشید. اگر مهارت شما یه جوری باشه، که بتونید دورکاری هم بکنید، که نور علی نوره و راحت به درسهاتون هم می‌رسید.
یه سری مهارت‌ها هم در ایتالیا مثل همه دنیا پرطرفدارترن. مثل:
برنامه‌نویسی و طراحی سایت
کارهای هنری مثل عکاسی، تصویربرداری و گرافیک
آرایشگری
آشپزی
راهنمای توریستی و شغل‌های مربوط به گردشگری
2.مهارت خاصی ندارید
همون‌طور که گفتیم، شما مجازید هفته‌ای 20 ساعت کار کنید که اگر ایتالیایی بلد باشید درآمدتون بهتره. ولی کار بدون مهارت چند تا بدی داره:
خسته‌تون میکنه.
زمان زیادی ازتون می‌گیره.
می‌تونه به درستون آسیب بزنه.
الف) ایتالیایی بلد باشید
اگر ایتالیایی بلد باشید، با کار تو رستوران، مغازه و … می‌تونید حدوداً 800 یورو در ماه درآمد داشته باشید.
ب) ایتالیایی بلد نباشید
اما اگر ایتالیایی بلد نیستید، یکی از مزایای تحصیل در ایتالیا اینه که می‌تونید کارهای دلیوری مثل تحویل غذا انجام بدید. یعنی با خرید یک دوچرخه و کار در سرویس‌هایی مثل Ubereats ،justeat یا glovo که همون اسنپ باکس خودمون هستن، ماهانه 500 یورو درآمد داشته باشید. این کارها، کارهای طاقت فرسایی هستن و باید در طول روز کلی رکاب بزنید!

در کل برای اینکه به درستون هم برسید، بیشتر از سه روز کار در هفته، توصیه نمی‌شه.
5. پذیرش آسان دانشگاه‌ها
اینو بدونید که هر دانشگاه شرایط ویژه خودش رو داره. در بررسی مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا به طور کلی پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های ایتالیا سخت و ناممکن نیست. دانشگاه‌های ایتالیا معمولاً سه چیز ازتون می‌گیرن:
مدرک زبان
مصاحبه
آزمون
که ممکنه دانشگاهی پیدا بشه، هیچ کدومو نخوان یا دانشگاهی که علاوه بر این‌ها شرایط دیگه‌ای هم داشته باشه.

یکی دیگه از مزایا، که تجربه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا رو براتون راحت میکنه، وجود کورس‌های انگلیسی متعدد در دانشگاه‌ها است.
1. کورس‌های انگلیسی
۱۸۵ کورس برای کارشناسی
۲۰۰ کورس برای ارشد
۷۰ کورس برای دکترا

2. مدرک زبان
گفتیم خیلی از دانشگاه‌ها برای پذیرش، مدرک زبان نمی‌‌خوان، ولی باید به سفارت، مدرک زبان بدید. نمره IELTS شما باید، بیشتر از 6 باشه. البته الان نمره بیشتر از 90 آزمون Dolingo هم قبول می‌کنن که به مراتب راحت‌تر از IELTS هست.
این وسط یه مزیت مهم وجود داره، اونم اینه‌ که شما به محض ورود به ایتالیا و شروع تحصیل، لازم نیست مدرکتون رو ارائه بدید؛ یک فرصت حدوداً یک ساله بهتون داده میشه تا خودتون رو آماده کنید.

چقدراین مقاله برای شما مفیدبود

برای امتیازدادن روی یکی ازستاره ها کلیک کنید

میانگین اعتبار 0 / 5. تعدادامتیاز 0

اولین کسی باشیدکه امتیازمیدهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقایسه آگهی ها

مقایسه
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
×

 

به اطلس مهاجر خوش آمدید!

سوالی دارید؟ میتوانید با کارشناسان ما به صورت آنلاین چت کنید.

× مشاوره رایگان